Efter børnene havde afprøvet spillet, blev de en og en adspurgt til spillet og blev bedt om at sige 3 gode ting om spillet og 3 ting, de synes skulle ændres. Generelt havde børnene svært ved at nævne ting, de synes skulle ændres, men det lykkedes dog at få et par svar ud af dem.
Nogle af de ting, børnene var knap så begejstrede for, var, at de skulle vente for længe på, det blev deres tur. Kort sagt var der muligvis i børnenes øjne for mange deltagere i spillet, idet det tager lidt længere tid at gøre en runde færdig blandt deltagerne, når de også skal udføre opgaver.
Dette er helt sikkert noget, vi tager til os. Det var også tydeligt for os at se, at børnene blev lidt utålmodige, når terningen gik rundt, og det var længe siden, det havde været deres tur. For at blive dette problem kvit, har vi talt om flere forskellige løsningsmuligheder:
Den ene måde at komme omkring dette problem kunne være at lave for spillet for færre deltagere, således at eksempelvis kun 4 spillere kan spille ad gangen.
En anden mulighed er at dele de 6 spillere op i 3 hold, så der er 2 spillere på hvert hold. De to spillere deler en tur, så der altså kun skal slås 3 gange med terningen, før alle hold har været til.
Den sidste model med 2 spillere på hvert hold kan også løse et andet problem, vi stødte på. Nemlig det at i de opgaver, hvor spillerne skal gætte eksempelvis en sang, er det ofte svært at vide, hvem der kom med det rigtige svar først. Hvis man deler spillerne op på hold bestående af 2 spillere og med en lille ændring af reglerne, er det kun medspilleren til den, der har trukket kort, der må gætte. Der bliver nu mere ro omkring sang-, mime- og modellersituationerne, i stedet for at samtlige spillere råber i munden på hinanden.
Af gode ting ved spillet nævnte børnene blandt andet opgaverne. De var glade for, der var mange forskellige typer og variationer af opgaver. Som spiludviklere stod det dog rungende klart for os, at der i den grad mangler opgavekort. Vi var godt klar over, der nok næppe var nok spillekort til at spille spillet igennem uden at trække de samme kort, men vi har haft begrænset tid og dermed ikke rigtigt mulighed for at få den mangfoldighed i kortene, vi godt kunne have tænkt os.
Herudover var der en masse iøjnefaldene ting, vi først blev opmærksomme på, da Sansmofytten blev afprøvet af vores målgruppe. Skulle spillet sættes i produktion, er der lang vej igen og spillet ville skulle testes langt flere gange efter ændringer var blevet lavet. Dette har vi desværre ikke selv mulighed for pga. den begrænsede tid.
Alt i alt var det et utroligt vigtigt element for vores pædagogiske produktion at få det afprøvet på målgruppen. Vi kan i allerhøjeste grad anbefale andre at få afprøvet deres produkter på deres målgruppe, da det er ektremt lærerigt at overvære.

Ingen kommentarer:
Send en kommentar