fredag den 9. november 2012

Overvejelser omkring leg

I vores undervisning i pædagogik d. 6. november blev vi af vores underviser præsenteret for udtrykket "leg - en udstrakt joke". Dette skal forstås på den måde, at legen har mange ting til fælles med humor - det være sig både munterheden, begejstringen og stemningen. Herudover har de to også det til fælles, at fiktion og virkelighed tørner sammen i disse rum, ligesom man også overskrider sig selv. Det blev især tydeligt for os igår, da vi testede spillet i en SFO, og mange af børnene var lidt ængstelige ved at udføre opgaver som fx. sang og fysiske udfoldelse foran de andre til at starte med, men efterhånden som de avancerede i spillet og havde vænnet sig til det, var stemningen lidt mere afslappet omkring det at skulle stå foran de andre, og de koncentrerede sig mere om at udføre opgaven. Det var tydeligt at se, de lige skulle overskride deres egne grænser i forhold til at "optræde" foran andre.

I det postmoderne samfund, hvor der er et hav af muligheder og den enkelte selv er ansvarlig for sin dannelse, er det vigtigt at børn og unge kommer ud over kanten og får overvundet sig selv og brudt egne grænser, prøvet nye ting af og taget stilling til disse nye indtryk.

Til lidt inspiration er der her et videoklip med John Cleese, manden bag Monty Python, der holder et oplæg om kreativitet, og hvordan man kan bringe sig selv i "åben modus", der har en stor indvirkning på den kreative proces.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar