Ud fra væres undervisning i pædagogik d. 29/10-12, som omhandlede Knud Illeris' læringsteorier, har vi diskuteret hvilken form for læring vores spil beskæftiger sig med.
Vi er blevet enige om at spillet bygger på assimilativ læring, hvilket vil sige at børnene laver overbygning til viden og kompetencer de allerede besidder.
Eksempelvis vil vores spilleplade bestå af felter med farver. Vi går ud fra at målgruppen vi arbejder med allerede kender til de forskellige farver. Ved samtidig at skrive farvens navn på felterne, kan vi tilbyde børnene assimilativ læring, ved bl.a. at vise børnene hvordan farverne staves og vi håber ad den vej, at kunne lære børnene at genkende farvernes navne.
Udover assimilativ læring på spillepladen, vil vores opgavekort tilbyde det samme. Kortene omhandler opgaver, som f.eks. at mime, modellere, tegne, og bevægelse.
Hvis vi tager udgangspunkt i opgavekortet nedenfor, bliver barnet udfordret i fysisk udfoldelse. Som eksemplet viser, drejer det sig om armbøjninger. Børn i denne alder kan formentlig allerede finde ud af at bøje og strække armene, men det er ikke sikkert, at de har prøvet kræfter med armbøjninger før. Ved hjælp af kortet får børnene mulighed for at prøve at lave armbøjninger eller øve sig yderligere i det, og på den vis lærer de mere om sig selv, deres krop og dens muligheder.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar